uppsägningstid innan anställning , vad gäller ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Sedan angående uppsägningstid så är det ofta inte ett tvång. Alltså tiden är den minsta tid som någon är tvingad.

Är det inte tvärtom, den längsta tiden som man måste jobba kvar om man inte kommer överrens om något annat.

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Är det inte tvärtom, den längsta tiden som man måste jobba kvar om man inte kommer överrens om något annat.

ja, Jag formulerade mig dåligt. Det var det jag menar. Folk kan gå både före och efter uppsäggningstiden, jag har sett båda. Folk som har fortsatt lite längre ändå, ibland anställda på det nya företaget och de kommer överens att hyra den som konsult. Och sedan folk som har slutat nästan direkt.
Det speciella är att båda parter går med på detta, där såklart parten försäkringskassan/akassa etc också har åsikt om man vill ha pengar från dem. Det vanliga lurigheten med det sista är att företag ibland vill köpa ut anställda när de ska varsla och de som blir utköpta får tänka på att akassan/försäkringskassan inte precis gillar detta om den tänker stämpla efteråt.

*edit*
Syftet med uppsägningstider är när parterna inte kommer överens. Då finns det en minsta tid som de måste acceptera och inte för att upprepa mig för mycket, försäkringskassan/akassan är en part i det hela om det slutar med att personen blir arbetslös.